Zewnętrzne problemy bezpieczeństwa wewnętrznego UE w ramach II filaru

Zagadnienia:

  • UZE
  • Europejska Strategia Bezpieczeństwa;
  • Zarządzanie pomocą zewnętrzną w ramach EuropeAid;
  • Misje policyjne i prawne;
  • Zwalczanie terroryzmu.

 

Unia Zachodnioeuropejska (UZE)

ü  Idea powołania organizacji zrodziła się w 1948r. 17 marca 1948r.
w Brukseli Francja, Wielka Brytania i państwa Beneluxu (Holandia, Belgia, Luksemburg), podpisały Traktat o współpracy gospodarczej, społecznej i kulturalnej oraz o wspólnej obronie (Unia Zachodnia);

ü  W 1949r. (po podpisaniu Traktatu Północnoatlantyckiego) Organizacja Traktatu Brukselskiego przekazała NATO swoje zadania wojskowe;

ü  Na mocy Układów Paryskich (podpisanych 23 października 1954r.) do organizacji przyłączyły się RFN i Włochy, a organizację przemianowano na Unię Zachodnioeuropejską;

ü  W 1990 roku UZE powiększyła się o Hiszpanię i Portugalię, a w 1995 roku o Grecję;

ü  W 1994r., wraz z ośmioma innymi państwami regionu, Polska stała się partnerem stowarzyszonym UZE - w 1999r. uzyskaliśmy status członka stowarzyszonego UZE…

ü  Wszystkie państwa należące do UZE były jednocześnie członkami Unii Europejskiej i NATO.

ü  Istota organizacji zapisana została w zmodyfikowanym Traktacie Brukselskim w artykule V:

„W przypadku gdy jedna z umawiających się Wysokich Stron stanie się obiektem zbrojnej agresji w Europie, pozostałe udzielą jej – zgodnie z art. 51 Karty ONZ - pomocy i wsparcia wszelkimi dostępnymi sposobami środkami wojskowymi oraz innymi”.

ü  Zgodnie z art. IV, działania te miały być podejmowane we współpracy z Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego - Strony zmodyfikowanego Traktatu Brukselskiego miały obowiązek przyjścia państwu napadniętemu z pomocą wojskową – zależność od NATO!

ü  W 1999r. w Hotelu w mieście Petersberg niedaleko Bonn przyjęto do realizacji przez UZE zbiór zadań z zakresu polityki bezpieczeństwa (tzw. misje petersberskie):

  • zadania humanitarne, w tym ratownicze;
  • misje pokojowe;
  • misje zarządzania sytuacjami kryzysowymi.

ü  1 listopada 1993r. wszedł wżycie Traktat o Unii Europejskiej (TUE) - Traktat z z Maastricht;

„Wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa obejmuje wszystkie te kwestie, które są związane z bezpieczeństwem UE łącznie z docelowym określeniem wspólnej polityki obronnej, która mogłaby z czasem prowadzić do wspólnej obrony”.

ü  Jako instytucję odpowiedzialną za realizację polityki bezpieczeństwa UE wyznaczono UZE, nazwaną „integralną częścią rozwoju UE”;

ü  1 maja 1999r. wszedł w życie Traktat z Amsterdamu zmieniający Traktat o Unii Europejskiej, Traktaty ustanawiające Wspólnoty Europejskie oraz niektóre związane z nimi akty – w rozdziale V Traktat podtrzymuje postanowienia z Traktatu z Maastricht - misje petersberskie zostały włączone do zadań Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa UE;

ü  Na mocy Traktatu amsterdamskiego utworzono urząd Wysokiego Przedstawiciela Unii Europejskiej do spraw Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa.

ü  Zgodnie z decyzją UE z Kolonii i Helsinek (czerwiec i grudzień 1999) oraz Feira (czerwiec 2000), większość dotychczasowych zadań UZE została przejęta przez UE;

ü  Od 2000r. kraje „15” tworzyły swoje struktury polityczno-wojskowe
w celu uzyskania zdolności do prowadzenia operacji kryzysowych (misji zarządzania kryzysami, w tym przywracania pokoju, misji podtrzymania pokoju, a także misji humanitarnych i ewakuacyjnych);

ü  13 listopada 2000r. na mocy Deklaracji Marsylskiej przyjętej przez Radę Ministrów UZE – UZE przestaje istnieć;

ü  Traktat założycielski UZE z 1948r. nie został wypowiedziany, zatem UZE w formie szczątkowej (23-osobowy sekretariat) istniała do chwili, kiedy zadania sztabu UZE przejął sztab wojskowy UE w ramach Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony UE.

ü  W kwietniu 1999 r. na szczycie NATO w Waszyngtonie określono ramy Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony (PBIO)

ü  Na szczycie UE w Kolonii 3-4 czerwca 1999r. przemianowaną ją na Wspólną Europejską Politykę Bezpieczeństwa i Obrony (European Security and Defence Policy, ESDP);

ü  Instytucjami Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony są:

  • Instytut Unii Europejskiej Studiów nad Bezpieczeństwem – niezależna jednostka naukowa z siedzibą w Paryżu, która działając na zasadzie think tanku zajmuje się badaniem istotnych z punktu widzenia UE zagadnień związanych z bezpieczeństwem, a także stanowi forum wymiany poglądów nt. kluczowych kwestii bezpieczeństwa w Europie;
  • Centrum Satelitarne Unii Europejskiej - działa od stycznia 2002r.
    w Torrejón de Ardoz w Hiszpanii jako agencja odpowiedzialna za przetwarzanie i dostarczanie informacji pochodzących z analiz obrazów satelitarnych - wspieranie procesów decyzyjnych WPZiB UE;
  • Europejskie Kolegium Bezpieczeństwa i Obrony - sieć instytucji
    w UE w celu szerzenia wiedzy dotyczącej WPBiO (dawniej: EPBiO) wśród personelu cywilnego i wojskowego – ściśle współpracuje z Instytutem Studiów nad Bezpieczeństwem;
  • Europejska Agencja Obrony  - powstała w 2004 r. w celu poprawy zdolności obronnych, wspierania badań, czy koordynacji zamówień uzbrojenia i przemysłu obronnego UE.

ü  Celem EPBIO było zwiększenie bezpieczeństwa w Europie, ale w ramach NATO zaś WEPBIO stanowić miała europejski filar Sojuszu razem z UZE;

ü  WEPBIO stała się elementem Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa (WPZiB), czyli drugiego filaru Unii Europejskiej, choć uważana była powszechnie za nieformalny czwarty filar UE.

ü  Wspólna Europejska Polityka Bezpieczeństwa i Obrony została podzielona na trzy komponenty:

  • Zarządzanie kryzysem militarnym;
  • Zarządzanie kryzysem cywilnym
  • Przeciwdziałanie konfliktom.

Uwaga: dwa pierwsze tworzą tzw. misje petersberskie – ujęte jako tytuł V traktatu z Maastricht

ü  Sukces ESDP zależał od ścisłej współpracy z NATO, gdyż aby uniknąć duplikacji ustanowiono, iż UE korzystać będzie z militarnych i operacyjnych zasobów NATO;

ü  Traktat amsterdamski (1999) wprowadził procedurę wzmocnionej współpracy (misje petersberskie włączone do UE), a Traktat nicejski (2001) zezwolił na jej zastosowanie powołując Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa w składzie przedstawicieli MSZ krajów członkowskich - obowiązki Komitetu to:

  • monitorowanie sytuacji międzynarodowej w zakresie WPZiB;
  • wkład w stanowienie ogólnego kursu WPZiB;
  • monitorowanie implementacji decyzji Rady UE.

ü  1 grudnia 2009r. wszedł w życie Traktat z Lizbony zmieniający Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (tzw. Traktat reformujący UE) – Traktat ustanawia stanowisko wysokiego przedstawiciela Unii ds. zagranicznych i polityki bezpieczeństwa;

ü  Do 2009 r. obowiązywał podział UE na filary:

  • I - Wspólnota Europejska (unia gospodarcza) - wspólny rynek, wspólna polityka rolna i strukturalna, unia walutowa i rozwój regionów;
  • II - Wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa (unia polityczna) - UE w stosunkach zewnętrznych występuje jako jeden podmiot;
  • III - Współpraca policyjna i sądowa w sprawach karnych (unia policyjno-sądownicza) - wspólne rozwiązywanie problemów imigracji, przestępczości zorganizowanej, terroryzmu i patologii społecznych;

ü  Od wejścia w życie traktatu lizbońskiego podział UE na filary został zniesiony;

ü  Od 2009 r. nie ma mowy już o EPBIO, czy WEPBIO – mowa jest jedynie o Wspólnej Polityce Zagranicznej i Bezpieczeństwa.

 

Europejska Strategia Bezpieczeństwa

ü  Przyspieszenie w tworzeniu Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa
i Obrony miało miejsce bezpośrednio po ataku na WTC.

ü  Unia Europejska stała się globalnym graczem, powinna podejmować odpowiedzialności za bezpieczeństw - na czerwcowym szczycie
w Salonikach 2003 r. zaprezentowano koncepcję Europejskiej Strategii Bezpieczeństwa;

ü  12 grudnia 2003r. Rada Europejska na szczycie w Brukseli przyjęła ESB w celu przeciwdziałania i zwalczania nowych wieloaspektowych zagrożeń;

ü  Zagrożeniami dla bezpieczeństwa Europy uznano:

  • terroryzm;
  • proliferację broni masowego rażenia;
  • konflikty regionalne (w odległych regionach);
  • rozpad państw;
  • przestępczość zorganizowaną.

ü  ESB – cele strategiczne:

  1. Odpowiedź UE na zagrożenia:
  • W odpowiedzi na atak na WTC: europejski nakaz aresztowania, przeciwdziałanie finansowaniu terrorystów oraz porozumienie w sprawie wzajemnej pomocy prawnej z USA;
  • Rozprzestrzenianie broni masowego rażenia - wzmocnienie Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej, środków zaostrzających kontrolę eksportu oraz zwalczających nielegalne przewozy i niedozwolone zaopatrzenie;
  • Konflikty regionalne – przywrócenia równowagi w państwach, które uległy rozpadowi, w tym na Bałkanach, w Afganistanie i w Demokratycznej Republice Konga.
  1. Budowanie bezpieczeństwa w naszym sąsiedztwie.
  2. Porządek międzynarodowy oparty na skutecznym multilateralizmie (koordynowanie polityki przez państwa członkowskie).

Stała współpraca strukturalna

ü  11 grudnia 2017 r. Rada (na podstawie art. 42 ust. 6 oraz art. 46 TUE, a także Protokołu nr 10 w sprawie stałej współpracy strukturalnej) przyjęła decyzję ustanawiającą Stałą Współpracę Strukturalną (PESCO – Permanent Structured Cooperation);

ü  PESCO to mechanizm umożliwiający państwom członkowskim nawiązanie stałej współpracy w dziedzinie rozwijania zdolności obronnych, inwestowania w te same projekty obronne oraz zwiększanie wkładu i gotowości operacyjnej swoich sił zbrojnych;

ü  Decyzja Rady ustanawiająca PESCO zawiera:

  • listę uczestniczących państw członkowskich (25 państw)
  • wykaz wspólnych zobowiązań podjętych przez te państwa m.in. w zakresie systematycznego zwiększania realnych budżetów obronnych z myślą o zrealizowaniu uzgodnionych celów
  • ustalenia co do zarządzania PESCO, przewidujące szczebel nadrzędny, który utrzyma spójność i ambicje założeń i będzie uzupełniany konkretnymi procedurami zarządzania na poziomie projektów.
  • rozwiązania administracyjne (m.in. dotyczące sekretariatu PESCO) i finansowe.

ü  Przystąpienie do stałej współpracy strukturalnej jest możliwe dla każdego państwa członkowskiego;

ü  Państwa pragnące brać udział w stałej współpracy strukturalnej notyfikują swój zamiar Radzie i Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa;

ü  Decyzje inne niż dotyczące potwierdzenia uczestnictwa lub zawieszenia państwa podejmowane są jednomyślnie;

ü  Współpraca w ramach Europejskiej Agencji Obrony pozwala na ocenę wkładu państw członkowskich biorących udział w stałej współpracy strukturalnej;

ü  Wg prognoz SIPRI do 2024 r. kraje UE zwiększą wydatki na cele obronne do 2% PKB (dodatkowe 97 miliardów euro) – 25% powinno być przeznaczone na sprzęt;

ü  Rada uruchomiła Europejski Fundusz Obronny z budżetem 5,5 miliarda euro rocznie;

ü  Już istniejące europejskie siły wielonarodowe (np. Eurokorpus) mogą być objęte współpracą w ramach PESCO.

 

Misje policyjne i prawne

ü  Tworzenie misji policyjnych i prawnych w państwach trzecich jest wyrazem realizacji celów Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa (art. 11 TUE), a odbywa się przez podjęcie wspólnych działań o charakterze operacyjnym, dzięki nim określany jest zasięg, cele, zakres i środki, jakie mają być oddane do dyspozycji Unii, warunki wprowadzania ich w życie oraz - w razie potrzeby - czas ich trwania (art. 14 TUE).

ü  Chodzi przede wszystkim o:

  • ochronę wspólnych wartości, podstawowych interesów,
  • umacnianie bezpieczeństwa Unii we wszelkich formach,
  • utrzymanie pokoju i umacnianie bezpieczeństwa międzynarodowego zgodnie z zasadami Karty NZ oraz Aktu Końcowego z Helsinek i celami Karty Paryskiej Nowej Europy (listopad 1990), w tym dotyczącymi granic zewnętrznych;
  • rozwijanie oraz umacnianie demokracji i państwa prawnego, a także poszanowanie praw człowieka i podstawowych wolności.

 

Zwalczanie Terroryzmu w UE

ü  Grupa Robocza do spraw Terroryzmu (Working Party on Terrorism) — grupa utworzona w 1993 r. jako organ przygotowawczy Rady UE zajmujący się przeciwdziałaniem terroryzmowi w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego UE.

ü  Komitet Współpracy Operacyjnej w zakresie Bezpieczeństwa Wewnętrznego Unii Europejskiej – organ utworzony w 2010 r. na mocy art. 71 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

ü  Koordynator UE do spraw przeciwdziałania terroryzmowi

ü  Wspólne Centrum Sytuacyjne Unii Europejskiej

ü  Europejski Urząd Policji — Europol

ü  Strategia UE w zakresie zwalczania terroryzmu – przyjęta przez Radę UE podczas posiedzenia w dniach 1-2 grudnia 2005 r. – głównym celem jest zwalczanie terroryzmu w skali globalnej z poszanowaniem praw człowieka i uczynienie Europy bezpieczniejszą oraz umożliwienie jej obywatelom korzystania z wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości.

ü  Strategia wyróżnia cztery rodzaje działań:

  • Zapobieganie – dotyczy powstrzymywania osób przed wstępowaniem w szeregi organizacji terrorystycznych i podejmowania/wspierania działalności o takim charakterze. Ma odnosić się do istotnych czynników i przyczyn radykalizacji i rekrutacji, zarówno w Europie jak i poza nią;
  • Ochrona – dotyczy maksymalnego zabezpieczenia obywateli i ważnych obiektów przed atakiem o charakterze terrorystycznym. Obejmie też wzmocnienie bezpieczeństwa granic, transportu i infrastruktury krytycznej;
  • Ściganie – będzie prowadzone zarówno w granicach UE jak i w wymiarze globalnym, obejmuje wszelkie działania wymierzone w terrorystów mające na celu rozbicie ich organizacji, pozbawienie możliwości działania (broń, fundusze, środki komunikacji etc.) oraz postawienie ich przed wymiarem sprawiedliwości;
  • Reagowanie – odnosi się do działań mających na celu skuteczne zarządzanie kryzysowe i minimalizację skutków zamachu, a także pomoc ofiarom.

Co to są badania naukowe?

Uwaga: rozróżniamy podział na:

Badania teoretyczne - poznanie teoretyczne prowadzi do sformułowania systemu hipotez i twierdzeń – służy do budowy teorii lub sprawdzenia teorii - wykorzystywane głównie metody: analiza (krytyczna i porównawcza), analogia, synteza, dedukcja, indukcja...

Badania stosowane (empiryczne) - poznanie empiryczne służy formułowaniu pragmatycznych wniosków usprawniających działalność człowieka - wykorzystywane głównie metody empiryczne: pomiary, eksperymenty, symulacje, obserwacje, sondaż diagnostyczny (realizowany techniką ankietowania lub wywiadu), konsultacje, dyskusje, burze mózgów ...

Podział na metody empiryczne i teoretyczne spełnia w pewnym stopniu postulat rozłączności;

W rzeczywistości niektóre metody przeważają na płaszczyźnie poznania empirycznego, a inne na płaszczyźnie poznania teoretycznego, np. porównanie lub doświadczenie myślowe odgrywają też pewną rolę w badaniach teoretycznych, zaś idealizacja i formalizacja w badaniach empirycznych….

Co to są metody badawcze?

Istnieją metody badania, bez których nie można się obejść ani na poziomie poznania empirycznego, ani teoretycznego. Do metod tych należą:

ü  abstrahowanie,

ü  analiza i synteza,

ü  indukcja i dedukcja,

ü  wnioskowanie,

ü  metoda modelowania,

ü  metoda historycznego i logicznego poznania naukowego.

Uwaga występuje również podział na badania ilościowe i jakościowe:

Badania  ilościowe - polegają na opisie analizy faktów, zjawisk procesów, przedstawianych następnie w formie różnych zestawień i obliczeń statystycznych czy matematycznych.

Źródło: M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych,
Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2006, s. 55

Badania jakościowe - obejmują dokonywanie analizy badanych zjawisk, wyróżnianie w nich elementarnych części składowych, wykrywanie zachodzących między nimi związków przyczynowo-skutkowych (zależności), charakteryzowanie ich struktury całościowej, interpretacji ich sensu lub spełnianych przez nie funkcji.

Źródło: T. Tomaszewski, Wstęp do psychologii, PWN, Warszawa 1971, s. 29

Jakie najczęściej wykorzystujemy metody badawcze podczas pisania pracy dyplomowej?

Uwaga: w praktyce, przy rozwiązywaniu konkretnego problemu badawczego, jedną metodę przyjmuje się jako wiodącą (jako główną), a inne są metodami pomocniczymi (uzupełniającymi);

W procesie realizacji prac dyplomowych, w obszarze nauk o bezpieczeństwie często mają zastosowanie następujące metody:

ü  metoda obserwacyjna,

ü  metoda eksperymentalna,

ü  metoda monograficzna,

ü  metoda krytycznej analizy literatury przedmiotu badań,

ü  metoda analizy i konstrukcji logicznej;

ü  metoda statystyczna;

ü  metoda sondażu diagnostycznego;

ü  metoda modelowania;

ü  metoda indywidualnych przypadków.

Uwaga na metody uniwersalne (zawsze stosowane, w każdej pracy):

ü  abstrahowanie,

ü  analiza i synteza,

ü  indukcja i dedukcja,

ü  wnioskowanie,

ü  metoda historycznego i logicznego poznania naukowego.

Zalecenie: opracować ww. metody, na czym polegają i jak są stosowane - każdy ma znać ww. metody

Co to są badania naukowe?

Uwaga: rozróżniamy podział na:

Badania teoretyczne - poznanie teoretyczne prowadzi do sformułowania systemu hipotez i twierdzeń – służy do budowy teorii lub sprawdzenia teorii - wykorzystywane głównie metody: analiza (krytyczna i porównawcza), analogia, synteza, dedukcja, indukcja...

Badania stosowane (empiryczne) - poznanie empiryczne służy formułowaniu pragmatycznych wniosków usprawniających działalność człowieka - wykorzystywane głównie metody empiryczne: pomiary, eksperymenty, symulacje, obserwacje, sondaż diagnostyczny (realizowany techniką ankietowania lub wywiadu), konsultacje, dyskusje, burze mózgów ...

Podział na metody empiryczne i teoretyczne spełnia w pewnym stopniu postulat rozłączności;

W rzeczywistości niektóre metody przeważają na płaszczyźnie poznania empirycznego, a inne na płaszczyźnie poznania teoretycznego, np. porównanie lub doświadczenie myślowe odgrywają też pewną rolę w badaniach teoretycznych, zaś idealizacja i formalizacja w badaniach empirycznych….

Co to są metody badawcze?

Istnieją metody badania, bez których nie można się obejść ani na poziomie poznania empirycznego, ani teoretycznego. Do metod tych należą:

ü  abstrahowanie,

ü  analiza i synteza,

ü  indukcja i dedukcja,

ü  wnioskowanie,

ü  metoda modelowania,

ü  metoda historycznego i logicznego poznania naukowego.

Uwaga występuje również podział na badania ilościowe i jakościowe:

Badania  ilościowe - polegają na opisie analizy faktów, zjawisk procesów, przedstawianych następnie w formie różnych zestawień i obliczeń statystycznych czy matematycznych.

Źródło: M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych,
Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2006, s. 55

Badania jakościowe - obejmują dokonywanie analizy badanych zjawisk, wyróżnianie w nich elementarnych części składowych, wykrywanie zachodzących między nimi związków przyczynowo-skutkowych (zależności), charakteryzowanie ich struktury całościowej, interpretacji ich sensu lub spełnianych przez nie funkcji.

Źródło: T. Tomaszewski, Wstęp do psychologii, PWN, Warszawa 1971, s. 29

Jakie najczęściej wykorzystujemy metody badawcze podczas pisania pracy dyplomowej?

Uwaga: w praktyce, przy rozwiązywaniu konkretnego problemu badawczego, jedną metodę przyjmuje się jako wiodącą (jako główną), a inne są metodami pomocniczymi (uzupełniającymi);

W procesie realizacji prac dyplomowych, w obszarze nauk o bezpieczeństwie często mają zastosowanie następujące metody:

ü  metoda obserwacyjna,

ü  metoda eksperymentalna,

ü  metoda monograficzna,

ü  metoda krytycznej analizy literatury przedmiotu badań,

ü  metoda analizy i konstrukcji logicznej;

ü  metoda statystyczna;

ü  metoda sondażu diagnostycznego;

ü  metoda modelowania;

ü  metoda indywidualnych przypadków.

Uwaga na metody uniwersalne (zawsze stosowane, w każdej pracy):

ü  abstrahowanie,

ü  analiza i synteza,

ü  indukcja i dedukcja,

ü  wnioskowanie,

ü  metoda historycznego i logicznego poznania naukowego.

Zalecenie: opracować ww. metody, na czym polegają i jak są stosowane - każdy ma znać ww. metody

T-3. Ogólne wymagania dotyczące zarządzania bezpieczeństwem narodowym w aspekcie poczucia i zapewnienia bezpieczeństwa rzeczywistego

Zagadnienia:

• Struktura zarządzania bezpieczeństwem państwa

• Zadania organów władzy wykonawczej przy realizacji usługi bezpieczeństwa państwa

• Dylematy decyzyjne w procesie tworzenia Systemu Bezpieczeństwa

Narodowego RP

 

T-4. Organy państwa działające w procesie zapewniania bezpieczeństwa narodowego kompetencje głównych organów władzy wykonawczej w wybranych państwach

Zagadnienia:

• Uprawnienia i funkcje parlamentu jako organu władzy ustawodawczej

• Kompetencje głównych organów władzy wykonawczej uczestniczących w procesie zarządzania bezpieczeństwem państwa w wybranych krajach europejskich.

• Kompetencje głównych organów władzy wykonawczej RP w zakresie odpowiedzialności za zapewnianie bezpieczeństwa państwa.