Zewnętrzne problemy bezpieczeństwa wewnętrznego UE w ramach II filaru
Zagadnienia:
- UZE
- Europejska Strategia Bezpieczeństwa;
- Zarządzanie pomocą zewnętrzną w ramach EuropeAid;
- Misje policyjne i prawne;
- Zwalczanie terroryzmu.
Unia Zachodnioeuropejska (UZE)
ü Idea powołania organizacji zrodziła się w 1948r. 17 marca 1948r.
w Brukseli Francja, Wielka Brytania i państwa Beneluxu (Holandia, Belgia, Luksemburg), podpisały Traktat o współpracy gospodarczej, społecznej i kulturalnej oraz o wspólnej obronie (Unia Zachodnia);
ü W 1949r. (po podpisaniu Traktatu Północnoatlantyckiego) Organizacja Traktatu Brukselskiego przekazała NATO swoje zadania wojskowe;
ü Na mocy Układów Paryskich (podpisanych 23 października 1954r.) do organizacji przyłączyły się RFN i Włochy, a organizację przemianowano na Unię Zachodnioeuropejską;
ü W 1990 roku UZE powiększyła się o Hiszpanię i Portugalię, a w 1995 roku o Grecję;
ü W 1994r., wraz z ośmioma innymi państwami regionu, Polska stała się partnerem stowarzyszonym UZE - w 1999r. uzyskaliśmy status członka stowarzyszonego UZE…
ü Wszystkie państwa należące do UZE były jednocześnie członkami Unii Europejskiej i NATO.
ü Istota organizacji zapisana została w zmodyfikowanym Traktacie Brukselskim w artykule V:
„W przypadku gdy jedna z umawiających się Wysokich Stron stanie się obiektem zbrojnej agresji w Europie, pozostałe udzielą jej – zgodnie z art. 51 Karty ONZ - pomocy i wsparcia wszelkimi dostępnymi sposobami środkami wojskowymi oraz innymi”.
ü Zgodnie z art. IV, działania te miały być podejmowane we współpracy z Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego - Strony zmodyfikowanego Traktatu Brukselskiego miały obowiązek przyjścia państwu napadniętemu z pomocą wojskową – zależność od NATO!
ü W 1999r. w Hotelu w mieście Petersberg niedaleko Bonn przyjęto do realizacji przez UZE zbiór zadań z zakresu polityki bezpieczeństwa (tzw. misje petersberskie):
- zadania humanitarne, w tym ratownicze;
- misje pokojowe;
- misje zarządzania sytuacjami kryzysowymi.
ü 1 listopada 1993r. wszedł wżycie Traktat o Unii Europejskiej (TUE) - Traktat z z Maastricht;
„Wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa obejmuje wszystkie te kwestie, które są związane z bezpieczeństwem UE łącznie z docelowym określeniem wspólnej polityki obronnej, która mogłaby z czasem prowadzić do wspólnej obrony”.
ü Jako instytucję odpowiedzialną za realizację polityki bezpieczeństwa UE wyznaczono UZE, nazwaną „integralną częścią rozwoju UE”;
ü 1 maja 1999r. wszedł w życie Traktat z Amsterdamu zmieniający Traktat o Unii Europejskiej, Traktaty ustanawiające Wspólnoty Europejskie oraz niektóre związane z nimi akty – w rozdziale V Traktat podtrzymuje postanowienia z Traktatu z Maastricht - misje petersberskie zostały włączone do zadań Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa UE;
ü Na mocy Traktatu amsterdamskiego utworzono urząd Wysokiego Przedstawiciela Unii Europejskiej do spraw Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa.
ü Zgodnie z decyzją UE z Kolonii i Helsinek (czerwiec i grudzień 1999) oraz Feira (czerwiec 2000), większość dotychczasowych zadań UZE została przejęta przez UE;
ü Od 2000r. kraje „15” tworzyły swoje struktury polityczno-wojskowe
w celu uzyskania zdolności do prowadzenia operacji kryzysowych (misji zarządzania kryzysami, w tym przywracania pokoju, misji podtrzymania pokoju, a także misji humanitarnych i ewakuacyjnych);
ü 13 listopada 2000r. na mocy Deklaracji Marsylskiej przyjętej przez Radę Ministrów UZE – UZE przestaje istnieć;
ü Traktat założycielski UZE z 1948r. nie został wypowiedziany, zatem UZE w formie szczątkowej (23-osobowy sekretariat) istniała do chwili, kiedy zadania sztabu UZE przejął sztab wojskowy UE w ramach Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony UE.
ü W kwietniu 1999 r. na szczycie NATO w Waszyngtonie określono ramy Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony (PBIO)
ü Na szczycie UE w Kolonii 3-4 czerwca 1999r. przemianowaną ją na Wspólną Europejską Politykę Bezpieczeństwa i Obrony (European Security and Defence Policy, ESDP);
ü Instytucjami Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony są:
- Instytut Unii Europejskiej Studiów nad Bezpieczeństwem – niezależna jednostka naukowa z siedzibą w Paryżu, która działając na zasadzie think tanku zajmuje się badaniem istotnych z punktu widzenia UE zagadnień związanych z bezpieczeństwem, a także stanowi forum wymiany poglądów nt. kluczowych kwestii bezpieczeństwa w Europie;
- Centrum Satelitarne Unii Europejskiej - działa od stycznia 2002r.
w Torrejón de Ardoz w Hiszpanii jako agencja odpowiedzialna za przetwarzanie i dostarczanie informacji pochodzących z analiz obrazów satelitarnych - wspieranie procesów decyzyjnych WPZiB UE; - Europejskie Kolegium Bezpieczeństwa i Obrony - sieć instytucji
w UE w celu szerzenia wiedzy dotyczącej WPBiO (dawniej: EPBiO) wśród personelu cywilnego i wojskowego – ściśle współpracuje z Instytutem Studiów nad Bezpieczeństwem; - Europejska Agencja Obrony - powstała w 2004 r. w celu poprawy zdolności obronnych, wspierania badań, czy koordynacji zamówień uzbrojenia i przemysłu obronnego UE.
ü Celem EPBIO było zwiększenie bezpieczeństwa w Europie, ale w ramach NATO zaś WEPBIO stanowić miała europejski filar Sojuszu razem z UZE;
ü WEPBIO stała się elementem Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa (WPZiB), czyli drugiego filaru Unii Europejskiej, choć uważana była powszechnie za nieformalny czwarty filar UE.
ü Wspólna Europejska Polityka Bezpieczeństwa i Obrony została podzielona na trzy komponenty:
- Zarządzanie kryzysem militarnym;
- Zarządzanie kryzysem cywilnym
- Przeciwdziałanie konfliktom.
Uwaga: dwa pierwsze tworzą tzw. misje petersberskie – ujęte jako tytuł V traktatu z Maastricht
ü Sukces ESDP zależał od ścisłej współpracy z NATO, gdyż aby uniknąć duplikacji ustanowiono, iż UE korzystać będzie z militarnych i operacyjnych zasobów NATO;
ü Traktat amsterdamski (1999) wprowadził procedurę wzmocnionej współpracy (misje petersberskie włączone do UE), a Traktat nicejski (2001) zezwolił na jej zastosowanie powołując Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa w składzie przedstawicieli MSZ krajów członkowskich - obowiązki Komitetu to:
- monitorowanie sytuacji międzynarodowej w zakresie WPZiB;
- wkład w stanowienie ogólnego kursu WPZiB;
- monitorowanie implementacji decyzji Rady UE.
ü 1 grudnia 2009r. wszedł w życie Traktat z Lizbony zmieniający Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (tzw. Traktat reformujący UE) – Traktat ustanawia stanowisko wysokiego przedstawiciela Unii ds. zagranicznych i polityki bezpieczeństwa;
ü Do 2009 r. obowiązywał podział UE na filary:
- I - Wspólnota Europejska (unia gospodarcza) - wspólny rynek, wspólna polityka rolna i strukturalna, unia walutowa i rozwój regionów;
- II - Wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa (unia polityczna) - UE w stosunkach zewnętrznych występuje jako jeden podmiot;
- III - Współpraca policyjna i sądowa w sprawach karnych (unia policyjno-sądownicza) - wspólne rozwiązywanie problemów imigracji, przestępczości zorganizowanej, terroryzmu i patologii społecznych;
ü Od wejścia w życie traktatu lizbońskiego podział UE na filary został zniesiony;
ü Od 2009 r. nie ma mowy już o EPBIO, czy WEPBIO – mowa jest jedynie o Wspólnej Polityce Zagranicznej i Bezpieczeństwa.
Europejska Strategia Bezpieczeństwa
ü Przyspieszenie w tworzeniu Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa
i Obrony miało miejsce bezpośrednio po ataku na WTC.
ü Unia Europejska stała się globalnym graczem, powinna podejmować odpowiedzialności za bezpieczeństw - na czerwcowym szczycie
w Salonikach 2003 r. zaprezentowano koncepcję Europejskiej Strategii Bezpieczeństwa;
ü 12 grudnia 2003r. Rada Europejska na szczycie w Brukseli przyjęła ESB w celu przeciwdziałania i zwalczania nowych wieloaspektowych zagrożeń;
ü Zagrożeniami dla bezpieczeństwa Europy uznano:
- terroryzm;
- proliferację broni masowego rażenia;
- konflikty regionalne (w odległych regionach);
- rozpad państw;
- przestępczość zorganizowaną.
ü ESB – cele strategiczne:
- Odpowiedź UE na zagrożenia:
- W odpowiedzi na atak na WTC: europejski nakaz aresztowania, przeciwdziałanie finansowaniu terrorystów oraz porozumienie w sprawie wzajemnej pomocy prawnej z USA;
- Rozprzestrzenianie broni masowego rażenia - wzmocnienie Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej, środków zaostrzających kontrolę eksportu oraz zwalczających nielegalne przewozy i niedozwolone zaopatrzenie;
- Konflikty regionalne – przywrócenia równowagi w państwach, które uległy rozpadowi, w tym na Bałkanach, w Afganistanie i w Demokratycznej Republice Konga.
- Budowanie bezpieczeństwa w naszym sąsiedztwie.
- Porządek międzynarodowy oparty na skutecznym multilateralizmie (koordynowanie polityki przez państwa członkowskie).
Stała współpraca strukturalna
ü 11 grudnia 2017 r. Rada (na podstawie art. 42 ust. 6 oraz art. 46 TUE, a także Protokołu nr 10 w sprawie stałej współpracy strukturalnej) przyjęła decyzję ustanawiającą Stałą Współpracę Strukturalną (PESCO – Permanent Structured Cooperation);
ü PESCO to mechanizm umożliwiający państwom członkowskim nawiązanie stałej współpracy w dziedzinie rozwijania zdolności obronnych, inwestowania w te same projekty obronne oraz zwiększanie wkładu i gotowości operacyjnej swoich sił zbrojnych;
ü Decyzja Rady ustanawiająca PESCO zawiera:
- listę uczestniczących państw członkowskich (25 państw)
- wykaz wspólnych zobowiązań podjętych przez te państwa m.in. w zakresie systematycznego zwiększania realnych budżetów obronnych z myślą o zrealizowaniu uzgodnionych celów
- ustalenia co do zarządzania PESCO, przewidujące szczebel nadrzędny, który utrzyma spójność i ambicje założeń i będzie uzupełniany konkretnymi procedurami zarządzania na poziomie projektów.
- rozwiązania administracyjne (m.in. dotyczące sekretariatu PESCO) i finansowe.
ü Przystąpienie do stałej współpracy strukturalnej jest możliwe dla każdego państwa członkowskiego;
ü Państwa pragnące brać udział w stałej współpracy strukturalnej notyfikują swój zamiar Radzie i Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa;
ü Decyzje inne niż dotyczące potwierdzenia uczestnictwa lub zawieszenia państwa podejmowane są jednomyślnie;
ü Współpraca w ramach Europejskiej Agencji Obrony pozwala na ocenę wkładu państw członkowskich biorących udział w stałej współpracy strukturalnej;
ü Wg prognoz SIPRI do 2024 r. kraje UE zwiększą wydatki na cele obronne do 2% PKB (dodatkowe 97 miliardów euro) – 25% powinno być przeznaczone na sprzęt;
ü Rada uruchomiła Europejski Fundusz Obronny z budżetem 5,5 miliarda euro rocznie;
ü Już istniejące europejskie siły wielonarodowe (np. Eurokorpus) mogą być objęte współpracą w ramach PESCO.
Misje policyjne i prawne
ü Tworzenie misji policyjnych i prawnych w państwach trzecich jest wyrazem realizacji celów Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa (art. 11 TUE), a odbywa się przez podjęcie wspólnych działań o charakterze operacyjnym, dzięki nim określany jest zasięg, cele, zakres i środki, jakie mają być oddane do dyspozycji Unii, warunki wprowadzania ich w życie oraz - w razie potrzeby - czas ich trwania (art. 14 TUE).
ü Chodzi przede wszystkim o:
- ochronę wspólnych wartości, podstawowych interesów,
- umacnianie bezpieczeństwa Unii we wszelkich formach,
- utrzymanie pokoju i umacnianie bezpieczeństwa międzynarodowego zgodnie z zasadami Karty NZ oraz Aktu Końcowego z Helsinek i celami Karty Paryskiej Nowej Europy (listopad 1990), w tym dotyczącymi granic zewnętrznych;
- rozwijanie oraz umacnianie demokracji i państwa prawnego, a także poszanowanie praw człowieka i podstawowych wolności.
Zwalczanie Terroryzmu w UE
ü Grupa Robocza do spraw Terroryzmu (Working Party on Terrorism) — grupa utworzona w 1993 r. jako organ przygotowawczy Rady UE zajmujący się przeciwdziałaniem terroryzmowi w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego UE.
ü Komitet Współpracy Operacyjnej w zakresie Bezpieczeństwa Wewnętrznego Unii Europejskiej – organ utworzony w 2010 r. na mocy art. 71 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
ü Koordynator UE do spraw przeciwdziałania terroryzmowi
ü Wspólne Centrum Sytuacyjne Unii Europejskiej
ü Europejski Urząd Policji — Europol
ü Strategia UE w zakresie zwalczania terroryzmu – przyjęta przez Radę UE podczas posiedzenia w dniach 1-2 grudnia 2005 r. – głównym celem jest zwalczanie terroryzmu w skali globalnej z poszanowaniem praw człowieka i uczynienie Europy bezpieczniejszą oraz umożliwienie jej obywatelom korzystania z wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości.
ü Strategia wyróżnia cztery rodzaje działań:
- Zapobieganie – dotyczy powstrzymywania osób przed wstępowaniem w szeregi organizacji terrorystycznych i podejmowania/wspierania działalności o takim charakterze. Ma odnosić się do istotnych czynników i przyczyn radykalizacji i rekrutacji, zarówno w Europie jak i poza nią;
- Ochrona – dotyczy maksymalnego zabezpieczenia obywateli i ważnych obiektów przed atakiem o charakterze terrorystycznym. Obejmie też wzmocnienie bezpieczeństwa granic, transportu i infrastruktury krytycznej;
- Ściganie – będzie prowadzone zarówno w granicach UE jak i w wymiarze globalnym, obejmuje wszelkie działania wymierzone w terrorystów mające na celu rozbicie ich organizacji, pozbawienie możliwości działania (broń, fundusze, środki komunikacji etc.) oraz postawienie ich przed wymiarem sprawiedliwości;
- Reagowanie – odnosi się do działań mających na celu skuteczne zarządzanie kryzysowe i minimalizację skutków zamachu, a także pomoc ofiarom.
Co to są badania naukowe?
Uwaga: rozróżniamy podział na:
Badania teoretyczne - poznanie teoretyczne prowadzi do sformułowania systemu hipotez i twierdzeń – służy do budowy teorii lub sprawdzenia teorii - wykorzystywane głównie metody: analiza (krytyczna i porównawcza), analogia, synteza, dedukcja, indukcja...
Badania stosowane (empiryczne) - poznanie empiryczne służy formułowaniu pragmatycznych wniosków usprawniających działalność człowieka - wykorzystywane głównie metody empiryczne: pomiary, eksperymenty, symulacje, obserwacje, sondaż diagnostyczny (realizowany techniką ankietowania lub wywiadu), konsultacje, dyskusje, burze mózgów ...
Podział na metody empiryczne i teoretyczne spełnia w pewnym stopniu postulat rozłączności;
W rzeczywistości niektóre metody przeważają na płaszczyźnie poznania empirycznego, a inne na płaszczyźnie poznania teoretycznego, np. porównanie lub doświadczenie myślowe odgrywają też pewną rolę w badaniach teoretycznych, zaś idealizacja i formalizacja w badaniach empirycznych….
Co to są metody badawcze?
Istnieją metody badania, bez których nie można się obejść ani na poziomie poznania empirycznego, ani teoretycznego. Do metod tych należą:
ü abstrahowanie,
ü analiza i synteza,
ü indukcja i dedukcja,
ü wnioskowanie,
ü metoda modelowania,
ü metoda historycznego i logicznego poznania naukowego.
Uwaga występuje również podział na badania ilościowe i jakościowe:
Badania ilościowe - polegają na opisie analizy faktów, zjawisk procesów, przedstawianych następnie w formie różnych zestawień i obliczeń statystycznych czy matematycznych.
Źródło: M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych,
Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2006, s. 55
Badania jakościowe - obejmują dokonywanie analizy badanych zjawisk, wyróżnianie w nich elementarnych części składowych, wykrywanie zachodzących między nimi związków przyczynowo-skutkowych (zależności), charakteryzowanie ich struktury całościowej, interpretacji ich sensu lub spełnianych przez nie funkcji.
Źródło: T. Tomaszewski, Wstęp do psychologii, PWN, Warszawa 1971, s. 29
Jakie najczęściej wykorzystujemy metody badawcze podczas pisania pracy dyplomowej?
Uwaga: w praktyce, przy rozwiązywaniu konkretnego problemu badawczego, jedną metodę przyjmuje się jako wiodącą (jako główną), a inne są metodami pomocniczymi (uzupełniającymi);
W procesie realizacji prac dyplomowych, w obszarze nauk o bezpieczeństwie często mają zastosowanie następujące metody:
ü metoda obserwacyjna,
ü metoda eksperymentalna,
ü metoda monograficzna,
ü metoda krytycznej analizy literatury przedmiotu badań,
ü metoda analizy i konstrukcji logicznej;
ü metoda statystyczna;
ü metoda sondażu diagnostycznego;
ü metoda modelowania;
ü metoda indywidualnych przypadków.
Uwaga na metody uniwersalne (zawsze stosowane, w każdej pracy):
ü abstrahowanie,
ü analiza i synteza,
ü indukcja i dedukcja,
ü wnioskowanie,
ü metoda historycznego i logicznego poznania naukowego.
Zalecenie: opracować ww. metody, na czym polegają i jak są stosowane - każdy ma znać ww. metody
Co to są badania naukowe?
Uwaga: rozróżniamy podział na:
Badania teoretyczne - poznanie teoretyczne prowadzi do sformułowania systemu hipotez i twierdzeń – służy do budowy teorii lub sprawdzenia teorii - wykorzystywane głównie metody: analiza (krytyczna i porównawcza), analogia, synteza, dedukcja, indukcja...
Badania stosowane (empiryczne) - poznanie empiryczne służy formułowaniu pragmatycznych wniosków usprawniających działalność człowieka - wykorzystywane głównie metody empiryczne: pomiary, eksperymenty, symulacje, obserwacje, sondaż diagnostyczny (realizowany techniką ankietowania lub wywiadu), konsultacje, dyskusje, burze mózgów ...
Podział na metody empiryczne i teoretyczne spełnia w pewnym stopniu postulat rozłączności;
W rzeczywistości niektóre metody przeważają na płaszczyźnie poznania empirycznego, a inne na płaszczyźnie poznania teoretycznego, np. porównanie lub doświadczenie myślowe odgrywają też pewną rolę w badaniach teoretycznych, zaś idealizacja i formalizacja w badaniach empirycznych….
Co to są metody badawcze?
Istnieją metody badania, bez których nie można się obejść ani na poziomie poznania empirycznego, ani teoretycznego. Do metod tych należą:
ü abstrahowanie,
ü analiza i synteza,
ü indukcja i dedukcja,
ü wnioskowanie,
ü metoda modelowania,
ü metoda historycznego i logicznego poznania naukowego.
Uwaga występuje również podział na badania ilościowe i jakościowe:
Badania ilościowe - polegają na opisie analizy faktów, zjawisk procesów, przedstawianych następnie w formie różnych zestawień i obliczeń statystycznych czy matematycznych.
Źródło: M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych,
Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2006, s. 55
Badania jakościowe - obejmują dokonywanie analizy badanych zjawisk, wyróżnianie w nich elementarnych części składowych, wykrywanie zachodzących między nimi związków przyczynowo-skutkowych (zależności), charakteryzowanie ich struktury całościowej, interpretacji ich sensu lub spełnianych przez nie funkcji.
Źródło: T. Tomaszewski, Wstęp do psychologii, PWN, Warszawa 1971, s. 29
Jakie najczęściej wykorzystujemy metody badawcze podczas pisania pracy dyplomowej?
Uwaga: w praktyce, przy rozwiązywaniu konkretnego problemu badawczego, jedną metodę przyjmuje się jako wiodącą (jako główną), a inne są metodami pomocniczymi (uzupełniającymi);
W procesie realizacji prac dyplomowych, w obszarze nauk o bezpieczeństwie często mają zastosowanie następujące metody:
ü metoda obserwacyjna,
ü metoda eksperymentalna,
ü metoda monograficzna,
ü metoda krytycznej analizy literatury przedmiotu badań,
ü metoda analizy i konstrukcji logicznej;
ü metoda statystyczna;
ü metoda sondażu diagnostycznego;
ü metoda modelowania;
ü metoda indywidualnych przypadków.
Uwaga na metody uniwersalne (zawsze stosowane, w każdej pracy):
ü abstrahowanie,
ü analiza i synteza,
ü indukcja i dedukcja,
ü wnioskowanie,
ü metoda historycznego i logicznego poznania naukowego.
Zalecenie: opracować ww. metody, na czym polegają i jak są stosowane - każdy ma znać ww. metody
T-3. Ogólne wymagania dotyczące zarządzania bezpieczeństwem narodowym w aspekcie poczucia i zapewnienia bezpieczeństwa rzeczywistego
Zagadnienia:
• Struktura zarządzania bezpieczeństwem państwa
• Zadania organów władzy wykonawczej przy realizacji usługi bezpieczeństwa państwa
• Dylematy decyzyjne w procesie tworzenia Systemu Bezpieczeństwa
Narodowego RP
T-4. Organy państwa działające w procesie zapewniania bezpieczeństwa narodowego kompetencje głównych organów władzy wykonawczej w wybranych państwach
Zagadnienia:
• Uprawnienia i funkcje parlamentu jako organu władzy ustawodawczej
• Kompetencje głównych organów władzy wykonawczej uczestniczących w procesie zarządzania bezpieczeństwem państwa w wybranych krajach europejskich.
• Kompetencje głównych organów władzy wykonawczej RP w zakresie odpowiedzialności za zapewnianie bezpieczeństwa państwa.