Poniżej znajdują się podstawowe informacje dotyczące celów i zasad przygotowania prezentacji na zajęcia dla DIETETYKI I i II stopnia, RATOWNICTWA MEDYCZNEGO i PIELĘGNIARSTWA
Przygotowanie prezentacji – cele i zasady
1. Realizowane cele
- zapoznanie studenta oraz grupy ćwiczeniowej z materiałem tworzącym merytoryczną zawartość prezentacji
- zdobycie umiejętności samodzielnego i krytycznego przeszukiwania zasobów bibliotecznych/internetowych
- zdobycie/doskonalenie umiejętności pracy w grupie
- doskonalenie umiejętności syntezy zgromadzonych informacji pod kątem potrzeb wynikających z kierunku studiów
- doskonalenie umiejętności samodzielnej prezentacji przed grupą odbiorców opracowanego materiału
- doskonalenie umiejętności dyskusji merytorycznej
- doskonalenie sprawności korzystania z możliwości PowerPoint
2. Zasady przygotowania prezentacji
- prezentację należy przygotować z wykorzystaniem narzędzi dostępnych w programie PowerPoint,
- przygotowaną i zatwierdzoną w czasie zajęć prezentację należy opublikować w zakładce Pliki grupy zajęciowej programu TEAMS,
- publikowany plik należy zatytułować imę+nazwisko+tytuł prezentacji tak, aby jego odszukanie w zbiorze nie stwarzało żadnych trudności
- prezentacja musi być zapisana na nośniku z którego będzie mogła być odtworzona w czasie zajęć na dostępnym na salach dydaktycznych sprzęcie,
- prezentacja winna zawierać:
- stronę tytułową (temat prezentacji, autor/autorzy, data, rodzaj zajęć)
- przestrzeń merytoryczną w której przygotowaniu należy kierować się następującymi zasadami: 1/ podstawowym sposobem przekazu mają być tabele+ryciny+wykresy i inne formy graficznej prezentacji treści, 2/ materiał należy przedstawić w logicznej kolejności, 3/ użyte skróty, normy itp. powinny zostać jasno wyjaśnione, 4/ jedna strona nie może zawierać nadmiaru informacji, 5/ w podsumowaniu należy przypomnieć w klarownej formie podstawowe treści z wykładu
- na końcu należy umieścić wykaz źródeł - linki do stron internetowych, tytuły artykułów, tytuły/rozdziały podręczników służące do przygotowania prezentowanego materiału.
Kurs KARDIOLOGIA przeznaczony jest dla studentów studiów I stopnia, III semestru Ratownictwa Medycznego (tryb stacjonarny i niestacjonarny).
Kurs obejmuje 30 godzin wykładów oraz 30 godzin zajęć praktycznych, w tym 50% pracy własnej studenta.
Kurs kończy się egzaminem.
Wykłady realizowane będą w oparciu o platformę e-learningową Uczelni natomiast część praktyczna w oparciu zarówno o platformę jak i o przestrzeń w programie TEAMS.
Część praktyczna będzie obejmowała:
1. Przygotowanie przez każdego studenta prezentacji z zakresu zaleceń terapeutycznych Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego (PTK) - https://ptkardio.pl/wytyczne
oraz Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego (ESC) - https://www.escardio.org/Guidelines
Prezentacje będą dotyczyły wybranych fragmentów Zaleceń (Guidelines) dotyczących patogenezy, podstawowych metod postępowania, w tym postępowania w okresie przedszpitalnym w różnych stanach klinicznych.
Wykaz linków do poszczególnych zaleceń poniżej. Proszę o przesłanie wykazu studentów z wybranymi tematami prezentacji oraz proponowanym terminem realizacji. Wszystkie przygotowane przez studentów prezentacje będą umieszczone na platformie TEAMS jako materiały z zajęć i będą dostępne dla całego roku.
Linki do wykorzystania w czasie przygotowania prezentacji:
https://ptkardio.pl/wytyczne/1-wytyczne_escesh_dotyczace_postepowania_w_nadcisnieniu_tetniczym
https://ptkardio.pl/wytyczne/2-wytyczne_esc_eacts_dotyczace_rewaskularyzacji_miesnia_sercowego
https://ptkardio.pl/wytyczne/3-wytyczne_esc_dotyczace_rozpoznawania_i_leczenia_omdlen
https://ptkardio.pl/wytyczne/4-czwarta_uniwersalna_definicja_zawalu_serca
https://ptkardio.pl/wytyczne/18-wytyczne_esc_dotyczace_rozpoznawania_i_leczenia_chorob_osierdzia
https://ptkardio.pl/wytyczne/21-wytyczne_esc_dotyczace_rozpoznawania_i_leczenia_chorob_aorty
https://ptkardio.pl/wytyczne/27-wytyczne_esc_dotyczace_stymulacji_serca_i_terapii_resynchronizujacej
2. Niezależnie, na obu platformach (e-learning i TEAMS) zamieszczane będą pakiety zapisów ekg z różnych sytuacji klinicznych. Rolą studentów będzie indywidualne opisanie każdego elektrokardiogramu z zamieszczeniem tego opisu na platformie.
Kurs "Anatomia człowieka" dedykowany jest studentom I semestru I roku na kierunku Dietetyka Kliniczna studia stacjonarne oraz kierunku Dietetyka Kliniczna studia niestacjonarne. Przedmiot ma charakter obowiązkowy dla zaliczenia roku studiów.
Zgodnie z programem studiów zajęcia obejmują:
Studia stacjonarne - wykłady 15 godzin oraz ćwiczenia praktyczne 30 godzin, co daje 3 pkt. ECTS
Studia niestacjonarne - wykłady 18 godzin oraz ćwiczenia praktyczne 27 godzin, co daje 3 pkt. ECTS
Kurs ma dać studentowi podstawową wiedzę o budowie ludzkiego ciała, w szczególności o budowie i podstawach funkcjonowania - układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu moczowego, układu kostno-stawowego.
Zaliczenie kursu składa się z dwóch elementów. Pierwszym jest zaliczenie ćwiczeń praktycznych w oparciu o rozwiązanie quizów obejmujących zwarte części materiału, np. górny odcinek przewodu pokarmowego. Drugim jest przygotowanie samodzielnej prezentacji dotyczącej budowy wskazanego narządu lub układu.
Neurologia i Pielęgniarstwo Neurologiczne - Wykłady jest częścią Kursu Neurologia i Pielęgniarstwo Neurologiczne prowadzonego dla Kierunku Pielęgniarstwo w ramach Wydziału Nauk Medycznych PANS w Nysie. Wykłady obejmują informacje z zakresu wiedzy o chorobach ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, i są elementem przygotowania studentów do zajęć praktycznych na oddziale neurologicznym. Kurs kończy się egzaminem w formie QUIZU na platformie e-learningowej Uczelni. Quiz składa się z 10 otwartych pytań. Dostęp do pytań otwiera się dokładnie 12 czerwca 2020 o godzinie 16.00 i trwa dokładnie 40 minut. W tym czasie należy odpowiedzieć na zamieszczone w nim pytania. Odpowiedzi mają zawierać najwyżej 4-5 zdań, będących dokładną i precyzyjną odpowiedzią na pytanie. Wszelkie ozdobniki nie wpływają na końcową ocenę, zmniejszając jednocześnie czas dostępu do quizu, i pogarszając tym samym warunki odpowiedzi na kolejne pytania.
Kurs "Metodologia badań naukowych i seminarium dyplomowe" ma na celu zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami i zasadami prowadzenia pracy badawczej oraz zasadami przygotowania pracy licencjackiej
Podstawowa struktura pracy licencjackiej
1. Temat i charakter pracy:
- praca metodyczna
- praca poglądowa
- praca badawcza
Narzędzie badawcze to np. ankieta, analiza innych badań - metaanaliza, badania na np. analizatorach składu ciała
2. Plan pracy
Zawiera spis rozdziałów pracy zgodnie z regulaminem dyplomowania. Podstawowe rozdziały pracy poniżej.
Wstęp
- wprowadzenie do tematyki pracy oraz zachęta dla czytelnika
- doprecyzowanie tematu zawartego w tytule
- informacje przydatne dla zrozumienia treści pracy oraz będące "laurką" autora
Założenia i cel pracy
- powód dla którego robimy pracę (dlaczego stawiamy sobie taki cel badania)
- tytuł (cel główny + cele szczegółowe)
Materiał i metoda
- materiał czyli badana grupa
- metoda to np. ankieta + analiza statystyczna
Wyniki
- uzyskane dane, ich krótki opis, tabele, ryciny, wykresy
Dyskusja
- odniesienie wyników do do założeń, wyników innych badań, możliwe zależności itp.
Wnioski
- nie mogą być powtórzeniem wyników. Wnioski są syntezą wyników i muszą w całości wynikać z naszych badań!
Piśmiennictwo
- związane wyraźnie z tematem pracy
- powinno być możliwie aktualne
- należy podawać również piśmiennictwo powstałe w naszej Uczelni
- warto sięgnąć po publikacje nie polskie
- jeżeli korzystamy z zasobów internetowych należy podać dokładny czas dostępu do zasobu
Ryciny, tabele
Każda rycina czy tabela ma być opisana w sposób jednoznaczny i przyjazny dla czytającego tzn. zawierać w nagłówku i samej treści wszystkie informacje niezbędne dla zrozumienia zawartości.
Streszczenie polskie i angielskie
Inne np. ankieta, oświadczenie
Kliniczny zarys chorób
wprowadzenie, podstawowe informacje
I. Kurs dedykowany jest studentom studiów I stopnia - w trybach stacjonarnym i niestacjonarnym - dla kierunku dietetyka – specjalność dietetyka kliniczna profil praktyczny, Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie
II. Przedmiot, jest przedmiotem kierunkowym – zgodnie z programem studiów - dla studiów stacjonarnych i niestacjonarnych:
- Studia stacjonarne
Łącznie - 90 godzin zajęć, w tym 30 godzin wykładów i 60 godzin ćwiczeń. Liczba punktów ECTS za przedmiot 6.
Semestr IV – 45 godzin, w tym 15 wykłady i 30 ćwiczenia
Forma oceny zaliczenie/zaliczenie
Semestr V – 45 godzin, w tym 15 wykłady i 30 ćwiczenia
Forma oceny zaliczenie/egzamin z całego materiału
- Studia niestacjonarne
Łącznie - 45 godzin zajęć, w tym 18 godzin wykładów i 27 godzin ćwiczeń. Liczba punktów ECTS za przedmiot 6.
Semestr IV – 27 godzin, w tym 9 wykłady i 18 ćwiczenia
Forma oceny zaliczenie/zaliczenie
Semestr V – 18 godzin, w tym 9 wykłady i 9 ćwiczenia Forma oceny zaliczenie/egzamin z całości materiału
Tematyka kursu dotyka niesłychanie szerokiego kręgu różnych zagadnień z zakresu chorób wewnętrznych, pediatrii, geriatrii, chorób zakaźnych, kardiologii, hematologii i wielu jeszcze innych, stąd wykłady i seminaria, są w stanie dotknąć jedynie części tej problematyki. Najważniejszym celem zajęć będzie w związku z tym zbudowanie umiejętności sięgania po zasoby wiedzy, w tym szczególnie, umiejętność wartościowania źródeł informacji, w miejsce prostego przekazu informacji.
"Kliniczny zarys chorób" to kurs, którego celem jest pokazanie studentowi jak kojarzyć wiedzę z zakresu fizjologii i patofizjologii oraz kliniki chorób, dla realizacji zadań dietetyka. W czasie zajęć student nauczy się;
- samodzielnego wyszukiwania i korzystania z różnych źródeł informacji oraz oceny ich wartości, dla pogłębienia i usystematyzowania wiedzy dotyczącej konkretnego zagadnienia,
- rozumienia mechanizmów fizjologicznych, patofizjologii różnych schorzeń oraz szczególnych stanów klinicznych, i związku z nimi, decyzji dotyczących postępowania dietetycznego,
- samodzielnego przygotowania założeń diety dedykowanej różnym stanom klinicznym.
Kurs ma pogłębić wiedzę i praktyczne umiejętności studentów dla realizacji zadań dietetyka w zespołach terapeutycznych oraz w poradnictwie dietetycznym.
Przedmiot patofizjologia kiniczna realizowany jest na kierunku Dietetyka w ramach studiów drugiego stopnia. Obejmuje zagadnienia z zakresu fizjologii oraz patofizjologii narządów i układów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej oraz kwasowo-zasadowej.
Zajęcia prowadzone w trybie niestacjonarnym:
Liczba godzin w semestrze - 60, w tym wykład 30 godzin, seminarium 30 godzin. Praca własna studenta 42 godziny, zajęcia kontaktowe 18 godzi.
Forma zaliczenia - zaliczenie ustne
Liczba punktów ECTS 2,6