Poniżej znajdują się podstawowe informacje dotyczące celów i zasad przygotowania prezentacji na zajęcia dla DIETETYKI I i II stopnia, RATOWNICTWA MEDYCZNEGO i PIELĘGNIARSTWA


Przygotowanie prezentacji – cele i zasady

1.      Realizowane cele

- zapoznanie studenta oraz grupy ćwiczeniowej z materiałem tworzącym merytoryczną zawartość prezentacji

- zdobycie umiejętności samodzielnego i krytycznego przeszukiwania zasobów bibliotecznych/internetowych

- zdobycie/doskonalenie umiejętności pracy w grupie

- doskonalenie umiejętności syntezy zgromadzonych informacji pod kątem potrzeb wynikających z kierunku studiów

- doskonalenie umiejętności samodzielnej prezentacji przed grupą odbiorców opracowanego materiału

- doskonalenie umiejętności dyskusji merytorycznej

- doskonalenie sprawności korzystania z możliwości PowerPoint

 

2.      Zasady przygotowania prezentacji

- prezentację należy przygotować z wykorzystaniem narzędzi dostępnych w programie PowerPoint,

- przygotowaną i zatwierdzoną w czasie zajęć prezentację należy opublikować w zakładce Pliki grupy zajęciowej programu TEAMS,

- publikowany plik należy zatytułować imę+nazwisko+tytuł prezentacji tak, aby jego odszukanie w zbiorze nie stwarzało żadnych trudności

- prezentacja musi być zapisana na nośniku z którego będzie mogła być odtworzona w czasie zajęć na dostępnym na salach dydaktycznych sprzęcie,

- prezentacja winna zawierać:

            - stronę tytułową (temat prezentacji, autor/autorzy, data, rodzaj zajęć)

            - przestrzeń merytoryczną w której przygotowaniu należy kierować się następującymi zasadami: 1/ podstawowym sposobem przekazu mają być tabele+ryciny+wykresy i inne formy graficznej prezentacji treści, 2/ materiał należy przedstawić w logicznej kolejności, 3/ użyte skróty, normy itp. powinny zostać jasno wyjaśnione, 4/ jedna strona nie może zawierać nadmiaru informacji, 5/ w podsumowaniu należy przypomnieć w klarownej formie podstawowe treści z wykładu

            - na końcu należy umieścić wykaz źródeł - linki do stron internetowych, tytuły artykułów, tytuły/rozdziały podręczników służące do przygotowania prezentowanego materiału.

 

 

 




Kurs KARDIOLOGIA przeznaczony jest dla studentów studiów I stopnia, III semestru Ratownictwa Medycznego (tryb stacjonarny i niestacjonarny). 

Kurs obejmuje 30 godzin wykładów oraz 30 godzin zajęć praktycznych, w tym 50% pracy własnej studenta.

Kurs kończy się egzaminem.

Wykłady realizowane będą w oparciu o platformę e-learningową Uczelni natomiast część praktyczna w oparciu zarówno o platformę jak i o przestrzeń w programie TEAMS. 

Część praktyczna będzie obejmowała:

1. Przygotowanie przez każdego studenta prezentacji z zakresu zaleceń terapeutycznych Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego (PTK) - https://ptkardio.pl/wytyczne
oraz Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego (ESC) - https://www.escardio.org/Guidelines

Prezentacje będą dotyczyły wybranych fragmentów Zaleceń (Guidelines) dotyczących patogenezy, podstawowych metod postępowania, w tym postępowania w okresie przedszpitalnym w różnych stanach klinicznych. 

Wykaz linków do poszczególnych zaleceń poniżej. Proszę o przesłanie wykazu studentów z wybranymi tematami prezentacji oraz proponowanym terminem realizacji. Wszystkie przygotowane przez studentów prezentacje będą umieszczone na platformie TEAMS jako materiały z zajęć i będą dostępne dla całego roku.

Linki do wykorzystania w czasie przygotowania prezentacji:

https://ptkardio.pl/wytyczne/23-wytyczne_esc_dotyczace_diagnostyki_i_postepowania_w_ostrej_zatorowosci_plucnej_przygotowane_we_wspolpracy_z_european_respiratory_society

https://ptkardio.pl/wytyczne/33-wytyczne_esc_dotyczace_diagnostyki_i_leczenia_chorych_z_czestoskurczem_nadkomorowym

https://ptkardio.pl/wytyczne/34-wytyczne_esc_dotyczace_cukrzycy_i_stanu_przedcukrzycowego_wspolistniejacych_z_chorobami_sercowonaczyniowymi_opracowane_we_wspolpracy_z_easd

https://ptkardio.pl/wytyczne/35-wytyczne_esc_dotyczace_rozpoznawania_i_leczenia_przewleklych_zespolow_wiencowych

https://ptkardio.pl/wytyczne/36-wytyczne_esceas_dotyczace_postepowania_w_dyslipidemiach_jak_dzieki_leczeniu_zaburzen_lipidowych_obnizyc_ryzyko_sercowonaczyniowe

https://ptkardio.pl/wytyczne/1-wytyczne_escesh_dotyczace_postepowania_w_nadcisnieniu_tetniczym

https://ptkardio.pl/wytyczne/2-wytyczne_esc_eacts_dotyczace_rewaskularyzacji_miesnia_sercowego

https://ptkardio.pl/wytyczne/3-wytyczne_esc_dotyczace_rozpoznawania_i_leczenia_omdlen

https://ptkardio.pl/wytyczne/4-czwarta_uniwersalna_definicja_zawalu_serca

https://ptkardio.pl/wytyczne/5-wytyczne_esc_dotyczace_postepowania_w_chorobach_ukladu_sercowonaczyniowego_podczas_ciazy

https://ptkardio.pl/wytyczne/6-wytyczne_esc_dotyczace_postepowania_w_ostrym_zawale_serca_z_uniesieniem_odcinka_st

https://ptkardio.pl/wytyczne/9-uaktualnione_stanowisko_esc_dotyczace_stosowania_podwojnej_terapii_przeciwplytkowej_w_chorobie_wiencowej_w_2017_roku_przygotowane_we_wspolpracy_z_eacts

https://ptkardio.pl/wytyczne/10-wytyczne_esc_dotyczace_leczenia_migotania_przedsionkow_opracowane_we_wspolpracy_z_eacts

https://ptkardio.pl/wytyczne/13-wytyczne_esc_dotyczace_diagnostyki_i_leczenia_ostrej_i_przewleklej_niewydolnosci_serca

https://ptkardio.pl/wytyczne/15-wytyczne_esc_dotyczace_postepowania_u_pacjentow_z_komorowymi_zaburzeniami_rytmu_oraz_zapobiegania_naglym_zgonom_sercowym

https://ptkardio.pl/wytyczne/17-wytyczne_esc_dotyczace_postepowania_w_ostrych_zespolach_wiencowych_bez_przetrwalego_uniesienia_odcinka_st

https://ptkardio.pl/wytyczne/18-wytyczne_esc_dotyczace_rozpoznawania_i_leczenia_chorob_osierdzia

https://ptkardio.pl/wytyczne/21-wytyczne_esc_dotyczace_rozpoznawania_i_leczenia_chorob_aorty

https://ptkardio.pl/wytyczne/27-wytyczne_esc_dotyczace_stymulacji_serca_i_terapii_resynchronizujacej


2. Niezależnie, na obu platformach (e-learning i TEAMS) zamieszczane będą pakiety zapisów ekg z różnych sytuacji klinicznych. Rolą studentów będzie indywidualne opisanie każdego elektrokardiogramu z zamieszczeniem tego opisu na platformie.

Kurs "Anatomia człowieka" dedykowany jest studentom I semestru I roku na kierunku Dietetyka Kliniczna studia stacjonarne oraz kierunku Dietetyka Kliniczna studia niestacjonarne. Przedmiot ma charakter obowiązkowy dla zaliczenia roku studiów. 

Zgodnie z programem studiów zajęcia obejmują:

Studia stacjonarne - wykłady 15 godzin oraz ćwiczenia praktyczne 30 godzin, co daje 3 pkt. ECTS

Studia niestacjonarne - wykłady 18 godzin oraz ćwiczenia praktyczne 27 godzin, co daje 3 pkt. ECTS

Kurs ma dać studentowi podstawową wiedzę o budowie ludzkiego ciała, w szczególności o budowie i podstawach funkcjonowania - układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu moczowego, układu kostno-stawowego. 

Zaliczenie kursu składa się z dwóch elementów. Pierwszym jest zaliczenie ćwiczeń praktycznych w oparciu o rozwiązanie quizów obejmujących zwarte części materiału, np. górny odcinek przewodu pokarmowego. Drugim jest przygotowanie samodzielnej prezentacji dotyczącej budowy wskazanego narządu lub układu.

Neurologia i Pielęgniarstwo Neurologiczne - Wykłady jest częścią Kursu Neurologia i Pielęgniarstwo Neurologiczne prowadzonego dla Kierunku Pielęgniarstwo w ramach Wydziału Nauk Medycznych PANS w Nysie. Wykłady obejmują informacje z zakresu wiedzy o chorobach ośrodkowego i obwodowego  układu nerwowego, i są elementem przygotowania studentów do zajęć praktycznych na oddziale neurologicznym. Kurs kończy się egzaminem w formie QUIZU na platformie e-learningowej Uczelni. Quiz składa się z 10 otwartych pytań. Dostęp do pytań otwiera się dokładnie 12 czerwca 2020 o godzinie 16.00 i trwa dokładnie 40 minut. W tym czasie należy odpowiedzieć na zamieszczone w nim pytania. Odpowiedzi mają zawierać najwyżej 4-5 zdań, będących dokładną i precyzyjną odpowiedzią na pytanie. Wszelkie ozdobniki nie wpływają na końcową ocenę, zmniejszając jednocześnie czas dostępu do quizu, i pogarszając tym samym warunki odpowiedzi na kolejne pytania.

Kurs "Metodologia badań naukowych i seminarium dyplomowe" ma na celu zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami i zasadami prowadzenia pracy badawczej oraz zasadami przygotowania pracy licencjackiej

 

Podstawowa struktura pracy licencjackiej

 

1. Temat i charakter pracy:

 - praca metodyczna

- praca poglądowa

- praca badawcza

Narzędzie badawcze to np. ankieta, analiza innych badań - metaanaliza, badania na np. analizatorach składu ciała

 

2. Plan pracy

 Zawiera spis rozdziałów pracy zgodnie z regulaminem dyplomowania. Podstawowe rozdziały pracy poniżej.


 Wstęp

- wprowadzenie do tematyki pracy oraz zachęta dla czytelnika

- doprecyzowanie tematu  zawartego w tytule

- informacje przydatne dla zrozumienia treści pracy oraz będące "laurką" autora


 Założenia i cel pracy

- powód dla którego robimy pracę (dlaczego stawiamy sobie taki cel badania)

- tytuł (cel główny + cele szczegółowe)

 

Materiał i metoda

- materiał czyli badana grupa

- metoda to np. ankieta + analiza statystyczna

 

Wyniki

- uzyskane dane, ich krótki opis, tabele, ryciny, wykresy

 

Dyskusja

- odniesienie wyników do do założeń, wyników innych badań, możliwe zależności itp.

 

Wnioski

- nie mogą być powtórzeniem wyników. Wnioski są syntezą wyników i muszą w całości wynikać z naszych badań!

 

Piśmiennictwo

- związane wyraźnie z tematem pracy

- powinno być możliwie aktualne

- należy podawać również piśmiennictwo powstałe w naszej Uczelni

- warto sięgnąć po publikacje nie polskie

- jeżeli korzystamy z zasobów internetowych należy podać dokładny czas dostępu do zasobu

 

Ryciny, tabele

 Każda rycina czy tabela ma być opisana w sposób jednoznaczny i przyjazny dla czytającego tzn. zawierać w nagłówku i samej treści wszystkie informacje niezbędne dla zrozumienia zawartości.


Streszczenie polskie i angielskie

 

Inne np. ankieta, oświadczenie

 

        

 

        


Kliniczny zarys chorób

wprowadzenie, podstawowe informacje

 

I.                    Kurs dedykowany jest studentom studiów I stopnia - w trybach stacjonarnym i niestacjonarnym - dla kierunku dietetyka – specjalność dietetyka kliniczna profil praktyczny, Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie

II.                  Przedmiot,  jest przedmiotem kierunkowym – zgodnie z programem studiów - dla studiów stacjonarnych i niestacjonarnych: 

 - Studia stacjonarne             

 Łącznie - 90 godzin zajęć, w tym 30 godzin wykładów i 60 godzin ćwiczeń. Liczba punktów ECTS za przedmiot 6.

Semestr IV – 45 godzin, w tym 15 wykłady i 30 ćwiczenia

                            Forma oceny            zaliczenie/zaliczenie

Semestr V – 45 godzin, w tym 15 wykłady i 30 ćwiczenia

                            Forma oceny           zaliczenie/egzamin z całego materiału

  - Studia niestacjonarne

Łącznie - 45 godzin zajęć, w tym 18 godzin wykładów i 27 godzin ćwiczeń. Liczba punktów ECTS za przedmiot 6.

Semestr IV – 27 godzin, w tym 9 wykłady i 18 ćwiczenia

                             Forma oceny         zaliczenie/zaliczenie

Semestr V – 18 godzin, w tym 9 wykłady i 9 ćwiczenia                                                                                                              Forma oceny      zaliczenie/egzamin z całości materiału


Tematyka kursu dotyka niesłychanie szerokiego kręgu różnych zagadnień z zakresu chorób wewnętrznych, pediatrii, geriatrii, chorób zakaźnych, kardiologii, hematologii i wielu jeszcze innych, stąd wykłady i seminaria, są w stanie dotknąć jedynie części tej problematyki. Najważniejszym celem zajęć będzie w związku z tym zbudowanie umiejętności sięgania po zasoby wiedzy, w tym szczególnie, umiejętność wartościowania źródeł informacji, w miejsce prostego przekazu informacji.


"Kliniczny zarys chorób" to kurs, którego celem jest pokazanie studentowi jak kojarzyć wiedzę z zakresu fizjologii i patofizjologii oraz kliniki chorób, dla realizacji zadań dietetyka. W czasie zajęć student nauczy się;

- samodzielnego wyszukiwania i korzystania z różnych źródeł informacji oraz oceny ich wartości, dla pogłębienia i usystematyzowania wiedzy dotyczącej konkretnego zagadnienia,

- rozumienia mechanizmów fizjologicznych, patofizjologii różnych schorzeń oraz szczególnych stanów klinicznych, i związku z nimi, decyzji dotyczących postępowania dietetycznego,

- samodzielnego przygotowania założeń diety dedykowanej różnym stanom klinicznym.

Kurs ma pogłębić wiedzę i praktyczne umiejętności studentów dla realizacji zadań dietetyka w zespołach terapeutycznych oraz w poradnictwie dietetycznym. 

Przedmiot patofizjologia kiniczna realizowany jest na kierunku Dietetyka w ramach studiów drugiego stopnia. Obejmuje zagadnienia z zakresu fizjologii oraz patofizjologii narządów i układów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej oraz kwasowo-zasadowej.

Zajęcia prowadzone w trybie niestacjonarnym:

Liczba godzin w semestrze - 60, w tym wykład 30 godzin, seminarium 30 godzin. Praca własna studenta 42 godziny, zajęcia kontaktowe 18 godzi.

Forma zaliczenia - zaliczenie ustne

Liczba punktów ECTS 2,6